Werksoorten

Door corona moest het Brabantse IBN in korte tijd omschakelen van automatten stikken naar het maken van herbruikbare mondkapjes, schorten en spatmaskers. Wat leerde IBN hiervan? Wim van Wanrooij, directeur IBN services deelt zijn 5 belangrijkste inzichten.

#1 Wees proactief en inventief

‘Een mondkapje is geen automat, dat geldt ook voor het productieproces. We wisten meteen dat onze automat-naaimachines ongeschikt waren. Dan kun je twee dingen doen: het werk laten schieten of ervoor gaan. We kozen het laatste en schaften twintig betaalbare huis-tuin-en keuken naaimachines aan bij een lokale naaihandel en gingen van start.’

#2 Werk samen met klanten en leveranciers

‘Om het productieproces zo goed en efficiënt mogelijk te vullen, zochten we samenwerking met onze klant die deze artikelen normaal gesproken uit de Oekraïne importeert. Vanuit het atelier in Oekraïne kwam iemand naar Nederland toe om ons te helpen met het maken (scholing) van die schorten. Zo konden we sneller toewerken naar efficiency en volume.’

#3 Zie het als kans om medewerkers op te leiden

‘Werknemers die nooit eerder met confectiewerk hadden gewerkt maar wel de ambitie hadden om het te leren, namen we bij de hand. We creëerden voor hen een ‘opleidingscentrumpje’ om het nieuwe productieproces te proberen en te beleven. Confectiewerk vraagt om meer vaardigheid dan zittend, enkelvoudig werk; je moet ook een spoeltje kunnen verwisselen. Om te kijken of iemand dat talent heeft, moet je hem testen. Dat opleiden doen we nog steeds. De mensen die nu in de mondkapjes-kweekvijver zitten, kunnen straks doorstromen naar de automatten.’ 

#4 Maak een heldere instructie

‘Omschakelen vraagt om flexibiliteit. Wat is daar voor nodig? Menskunde (wat kan iemand wel en niet?) en proceskennis: laat het proces goed voorbereiden door procesengineers, analyseer het en maak de stappen zo helder dat je met één goede instructie iedereen door het proces kan leiden. Dat kan op twee manieren: of je zet één medewerker, afhankelijk van zijn of haar vaardigheden, aan het werk met een duidelijke instructie, of je hakt het proces in deeltjes waarbij een medewerker de hele dag dat ene deeltje (sub-assemblies) doet.’

#5 Investeer in de lange termijn 

‘Deze tijd heeft ons geleerd dat het werk dat je al jaren doet – wij maakten 300.000 automatten per maand – van de een op de andere dag kan teruglopen of zelfs ophouden. Bij IBN hebben we mensen specifiek vrijgemaakt om klanten op te vangen en te begeleiden, van aanvraag tot werk. De onzekere economie vraagt om meer investeren op de lange termijn. Daarom laten we bestaande klanten zien wat we doen en wat nog meer mogelijk is, benaderen we potentiële opdrachtgevers en breiden ons commerciële netwerk uit in de regio. Regionale bedrijven zijn vaak heel erg bereid om samen te werken.’

Kijk het webinar met Wim Wanrooij hieronder terug.

Toon volledig overzicht