Samenwerking

Ondernemerschap, passie en hard werk

Jaarlijks vliegen er zo’n 46 miljoen chocoladerepen van Tony Chocolonely over de toonbank. Verreweg het grootste deel hiervan wordt automatisch verpakt. Maar bijzondere producten als een proeverijtje, een display of een stapelblik vragen om handwerk. Voor dit deel werkt Tony’s, via logistiek partner Muller, samen met werk- en leerbedrijf Konnected. Een inkijkje in een succesvolle drieluik-samenwerking.

Tony Chocolonely, wie kent het niet? Het eerlijke chocolademerk is al jaren bezig aan een flinke opmars. Muller Freshfood Logistics in Holten maakt het van dichtbij mee, want het logistieke bedrijf is al partner vanaf het eerste uur. Ze zijn verantwoordelijk voor alle ‘value added logistics’, oftewel: waarde toevoegende activiteiten in de logistieke keten. Niet de standaard repen dus, maar juist de producten die om extra aandacht of zelfs handwerk vragen. Denk aan een proeverijtje, stapelblik of display met Sinterklaasletters. “Die producten gingen op een gegeven moment als een speer”, zegt Mark Leuveld, warehouse manager bij Muller. “Wij werkten al langer samen met Konnected en zagen hier een kans voor een mooie samenwerking.”

Ondernemerschap ten top

De samenwerking met Konnected is voor Muller een manier om invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en sluit tegelijk goed aan bij de visie van Tony’s als impact-bedrijf. Maar naast die sociale impact is Konnected voor beide bedrijven vooral een betrouwbare partner. Mark: “Konnected kan een bult volume van ons aan en ze bieden veel flexibiliteit. Er staat een flinke groep medewerkers klaar, bijvoorbeeld op het moment dat de chocoladeletters de winkels in moeten. Daar schalen wij intern niet één-twee-drie naar op.” Marloes Ike, captain co-pack bij Tony Chocolonely, vult aan: “Ik zie bij Konnected veel ondernemerschap, passie en hard werk. Ze denken proactief mee over hoe dingen beter kunnen. Zo vond ik het ontzettend tof om te zien dat Konnected een complete display-rollerbaan had ontworpen op het moment dat wij meer met displays gingen doen. Helemaal zelf in elkaar gezet. Dat vind ik ondernemerschap ten top!”

Mooi, zichtbaar product

Tegelijk is ook Konnected blij met de samenwerking. “Tony’s is een aansprekende naam om voor te werken”, zegt Felix Wits, manager bij Konnected. “Voor onze medewerkers is het erg leuk dat het product heel concreet is en zichtbaar in de winkel ligt. Dat doosje in de supermarkt hebben zij misschien wel ingepakt.” Daarnaast is het een mooi, schoon product. Veel mensen kunnen het oppakken; bij een grote opdracht betrekt Konnected desnoods mensen van de metaalafdeling. Wel zou het werk wat Konnected betreft soms wat complexer of meer samengesteld zou mogen zijn. “Over het algemeen is het productaanbod afwisselend: van display tot proeverijtje tot kadoblik. Maar grote orders die weken of maanden duren, hebben als nadeel dat ze weinig ontwikkelmogelijkheden bieden”, aldus Felix. “Deze werkzaamheden lenen zich wel weer heel goed voor mensen die in een traject zitten om werknemersvaardigheden te leren. Denk aan op tijd komen, arbeidsritme opdoen. Daar moet je niet te complex werk bij hebben.”

Een reëel verhaal

Succes van de samenwerking is dat de drie bedrijven elkaar geregeld bijpraten over wat er speelt in de organisaties en in de branche. “Daardoor kunnen we echt met elkaar meedenken”, zegt Marloes. “Zo vertelt Konnected ons over veranderingen in de SW-branche en de werkleerroute die ze aan het inrichten zijn. Dan kunnen wij bij onszelf nagaan: hebben we werkzaamheden die daarop aansluiten?” De drie zijn het erover eens dat eerlijk en open contact een belangrijke succesfactor is. “We vertellen elkaar een reëel verhaal”, zegt Felix. “Zo hebben we in het verleden ook de paaseitjes verpakt voor Tony’s. Maar die aantallen groeiden zo hard dat we op een bepaald moment hebben aangegeven dat het nog maar de vraag was of we het een jaar later weer voor elkaar zouden kunnen krijgen. En of we dat wel wíllen, want het zou betekenen dat we ons helemaal moeten toeleggen op één klant.” Samen wordt creatief gezocht naar oplossingen. In het geval van de paaseitjes betekende het de komst van een nieuwe verpakmachine die nu bij Muller op de werkvloer staat. “Er blijft nog genoeg handwerk over voor ons”, zegt Felix.

Capaciteitsuitdaging

Het alsmaar toenemende volume is de belangrijkste uitdaging in de samenwerking. Door de voortdurende (internationale) groei loopt Tony’s soms tegen een capaciteitsbeperking aan. Marloes: “Als wij drie weken van tevoren tegen Konnected zeggen dat er toch driehonderd displays bij moeten, is dat geen probleem. Maar voor een product waarbij we toch al aan de max zitten, is dat lastiger. Onze retailers zijn vaak onvoorspelbaar. Dus die capaciteit in combinatie met last-minute flexibiliteit is iets waar we mee puzzelen.” Voor Konnected is het lastig dat er wat betreft hoeveelheden geen continu patroon in de werkzaamheden zit. “Het ene moment lopen we over, maar een paar weken later kan het zijn dat we bijna te kort hebben aan werk. En je haalt niet zomaar ergens anders werk vandaan voor twee weken. Dat is soms zoeken.”

Transparant partnership

Juist in die belemmeringen is partnership heel belangrijk. Goed overleg, als drieluik. “Zolang je in openheid en vertrouwen met elkaar praat, is er altijd wel een oplossing”, zegt Mark. “Wij zeggen eerlijk tegen Tony’s wat wij nodig hebben om het proces zo goed mogelijk in te richten. En andersom meldt Tony’s het als er zaken niet kloppen of anders moeten.” Marloes sluit zich erbij aan: “Die transparantie is er echt. En dat zorgt voor veel onderling begrip.” “Het gaat er daarbij ook om dat je elkaar wat gunt”, vult Felix aan. “Ook op financieel vlak. We trekken elkaar niet het vel over de neus, maar zijn fair naar elkaar en maken reële afspraken. Fricties worden op een constructieve manier opgepakt. Al met al hebben we met elkaar veel lerend vermogen.”

Bekijk de video

Naar aanleiding van dit artikel heeft een webinar plaats gevonden, waarbij we verder in gesprek zijn gegaan met Tony’s, Muller en Konnected. Je kunt dit webinar hier terugkijken:

Meepraten?

Wat kan jij als sociaal ontwikkelbedrijf leren van deze samenwerking? Welke kansen kan je eruit halen voor jouw organisatie? Stel je vragen en praat erover door in een webinar met Felix Witz (Konnected), Marloes Ike (Tony Chocolonely) en Mark Leuveld (Muller) op 30 september van 13-14 uur.

Toon volledig overzicht