Samenwerking

Een lijntje lag er al tussen Werkzaak Rivierenland en Gispen. Een paar jaar geleden richtte meubelfabrikant Gispen de kantoren van het sociaal werkbedrijf in. Beide bedrijven hadden op dat moment niet kunnen voorspellen dat er zo’n mooie samenwerking uit voort zou vloeien.

Zo’n tweeduizend refurbished Gispen kantoorstoelen met een eigen uniek label. Op het oog splinternieuw en stuk voor stuk in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is het resultaat van een goed teamwork tussen Werkzaak Rivierenland en Gispen. Wat maakt hun samenwerking zo geslaagd? Accountmanager Wendy Arendsen (Werkzaak), senior projectmanager Robbert de Jonge en directeur Elfriede Boer (Gispen), noemen 7 belangrijke succesfactoren:

#1 Een goede voorbereiding is het halve werk

Wendy: ‘Start de samenwerking met een uitgebreid voorgesprek bij de samenwerkingspartner (in ons geval Gispen) op locatie. Gebruik de dagen, de weken erna om het besprokene uit te werken tot een goed uitgedacht plan. Een heel productieproces overnemen, dat heeft flink wat voeten in aarde. Onderzoek dus aan beide kanten of het haalbaar is. Hoe moet het proces eruitzien, waar kunnen we ruimte maken? Welke organisatorische belemmeringen liggen op de loer, voor wie is de klus geschikt? In de opstartfase betrokken we zelfs andere sociale werkbedrijven. Als wij het niet zouden kunnen, of niet alléén, dan wilden we collega SW-bedrijven achter de hand hebben die het snel zouden kunnen overpakken.’

#2 Kies voor strategisch partnerschap

Wendy: ‘Meteen bij de start spraken we naar elkaar uit dat áls we dit gaan doen, we het doen als samenwerkingspartners; en niet als opdrachtgever versus opdrachtnemer. Het gaat erom dat je een gemeenschappelijke visie hebt en je ook samen verantwoordelijk voelt. Gispen wil mensen een kans gunnen, wij ook. Daar gaat het om.’
Robbert: ‘We staan er echt samen in. Mocht er iets misgaan, dan is dat dus ook nooit het probleem van Werkzaak maar een gezamenlijk probleem. Wij kunnen ook tegen onze klant zeggen: jongens, het zit tegen, het duurt een weekje langer. Daar zit ik niet mee.’

#3 Doe eerst een pilot

Wendy: ‘Na het plan volgde de pilot. In januari 2020 kwamen de eerste 66 stoelen aan in de hal van Werkzaak, klaar om uit elkaar gehaald en gerenoveerd te worden. We hebben er echt een feestelijk moment van gemaakt. Met een taartje voor alle betrokken medewerkers en een toespraak van Robbert vanuit Gispen. Er is zelfs nieuw gereedschap besteld. Het team ging vervolgens aan de slag onder supervisie van een operation manager van Gispen. Na een instructie gingen de begeleiders met de medewerkers aan het werk. Waar nodig werd het proces aangepast. Zo installeerde Werkzaak een rollerband en werden in hoogte verstelbare werktafels besteld. Elke stap van het proces werd gefotografeerd en beschreven. Het ging als een speer. We hadden drie weken gerekend voor de pilot, maar waren in vijf dagen klaar. Op basis van die tijdsmeting werden de prijzen bepaald. Na een transparante berekening kreeg Gispen drie opties: detacheren bij hen, detacheren bij ons of werken met een stuksprijs. Het werd optie drie.’

# 4 Maak een duidelijke werkinstructie

Wendy: ‘Op basis van de foto’s en ervaringen uit de pilot maakten we een duidelijke werkinstructie. Met dit ‘stripboek’ als leidraad startte een maand later een team van tien medewerkers aan de eerste grote batch. In het voorjaar werden 1.080 afgeschreven stoelen als nieuw opgeleverd.’


#5 Creëer commitment aan beide kanten

Wendy: ‘We hebben het traject vanaf het begin heel serieus aangevlogen, er echt een team op gezet. Elfriede gaf vanuit haar rol als directeur volledig commitment. Dat voelde ik heel sterk, waardoor ik met Robbert gelijk de diepte in kon.’
Elfriede: ‘Kijk, ik wil die opdracht graag doen. Tegelijkertijd snap ik wat Robbert moet leveren, en dat hij nat gaat als ik de afspraak niet nakom. Dus zit ik er met mijn volle gewicht bovenop om die deal waar te maken. Desnoods sta ik zelf een weekend aan die rollerband. Het maakt niet uit wat ervoor nodig is, we gaan aan de slag.’

#6 Speel open kaart

Robbert: ‘Ik denk dat het heel belangrijk is open met elkaar te praten over wat wel en niet kan. Dat hebben we vanaf het begin gedaan. Alle kaarten op tafel.’
Elfriede: ‘Bijvoorbeeld over geld. Voor 1 of 2 euro gaan wij niet leveren; we moeten een bepaalde prijs hebben om het rendabel te maken. Als je daar open over communiceert, snapt Gispen dat ook.’
Robbert: ‘Ik weet hoe fanatiek Werkzaak erin staat en dat geeft mij vertrouwen. Ik heb me nooit zorgen gemaakt of het wel zou lukken.’

#7 Toon ondernemerschap en lef

Robbert: ‘Ik zie bij Werkzaak veel ondernemerschap. Het is een bewuste keuze om open te staan voor andersoortig werk, ook al is het op nog onbekend terrein. Daardoor kan zo’n project als dit van de grond komen. Werkzaak denkt in mogelijkheden en toont lef.’
Elfriede: ‘Natuurlijk is er aan onze kant ook twijfel geweest, want we hadden het nog nooit gedaan. Ik heb begeleiders bij me gehad die zich afvroegen of medewerkers het wel zouden kunnen. Nou, zeg ik dan, we gaan het gewoon doen. Als je niet weet of je het kan, moet je het proberen toch?’

Product met een verhaal

Eerlijk is eerlijk, het zou goedkoper zijn voor Gispen het productieproces intern uit te voeren. Maar dat vindt Robbert niet interessant. “En de klant ook niet”, voegt hij toe. “Of we het nu hebben over de rijksoverheid of andere klanten, voor hen is dit een prachtige manier om te voldoen aan de SROI-verplichting. Daarbij zijn opdrachtgevers echt bereid te betalen voor iets dat maatschappelijke meerwaarde heeft. Wij leveren een product met een verhaal. Tijdens de eerste batch stoelen is de klant een keer komen kijken in de hal bij Werkzaak. Ze hebben zelf gezien met hoeveel trots en plezier mensen aan deze stoelen werken. Dat laat niemand onberoerd. Wij vinden het heel belangrijk dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de kans krijgen zinvol werk te doen en nieuwe dingen te leren. Daarbij is het kwaliteitsniveau van de door Werkzaak gerevitaliseerde stoelen gewoon ontzettend hoog. Dat is voor mij misschien wel de grootste verrassing van het afgelopen jaar: als je mensen uit de doelgroep een duidelijke taak geeft, vervullen ze die nauwgezet. Of het nu gaat om het controleren van een hendeltje of het plaatsten van een rugleuning: ze nemen hun taak serieus en léveren.”

Ook bij Werkzaak zijn ze blij met de samenwerking. “Zodra wij roepen dat er nieuwe Gispen-stoelen aankomen, stromen de aanmeldingen binnen”, vertelt Wendy. “Fantastisch toch? Mensen krijgen zin in werk, en dat is zo waardevol.” “Wij willen medewerkers niet bezighouden met werk, maar hen de kans geven iets te doen waar ze trots op zijn”, vult directeur Elfriede aan. “Dit project is daar een geweldig voorbeeld van. Mensen worden aangemoedigd om hun talent te laten zien. Je ziet het zelfvertrouwen gewoon groeien.”

Bekijk hier het filmpje over de makers: Hans, Tom en Younes.

Toon volledig overzicht